تصویر رستاخیز در كلام الله

از قرآن كريم استفاده مي شود كه بر پايي جهان آخرت، تنها به زنده شدن مجدّد انسانها نيست بلكه اساساً نظام اين جهان دگرگون مي شود و جهان ديگري برپا مي گردد البتّه با ويژگيهاي ديگري.
آنگاه همه انسانها از آغاز تا پايان خلقت با هم زنده مي شوند و به نتايج اعمالشان مي رسند و جاودانه در نعمت يا عذاب مي مانند.

در زمين، زلزله عظيمي پديد مي آيد(1) و آنچه در اندرون آن است بيرون مي ريزد(2) و اجزاي آن متلاشي مي گردد(3)، و درياها شكافه مي شوند(4)، و كوهها به حركت در مي آيند(5) و در هم كوبيده مي شوند(6) و مانند تلّ شني مي گردند(7) و سپس به صورت پشم حلّاجي شده در مي آيند(8) و آنگاه در فضا پراكنده مي شوند(9) و از سلسله كوههاي سر به آسمان كشيده، جز سرابي باقي نمي ماند(10).

ماه(11) و خورشيد(12) و ستارگان عظيمي كه بعضي از آنها ميليونها بار از خورشيد ما بزرگتر و پرفروغتر است به تيرگي و خاموشي مي گرايند(13)، و نظم حركت آنها به هم مي خورد(14)، و از جمله ماه و خورشيد به هم مي پيوندند(15) و آسماني كه همچون سقف محفوظ و محكمي بر اين جهان، احاطه كرده است سست و متزلزل مي شود(16) و مي شكافد و از هم مي درد(17) و طومار آن درهم مي پيچيد(18) و اجرام آسماني به صورت فلزّ مذابي در مي آيد(19) و فضاي جهان پر از دود و ابر مي شود(20).
در چنين اوضاع و احوالي است كه شيپور مرگ، نواخته مي شود و همة موجودات زنده مي ميرند(21) و در جهان طبيعت، اثري از حيات نمي ماند، و وحشت و اضطراب بر جانها سايه مي افكند(21) مگر كساني كه از حقايق و اسرار هستي، آگاهند و دلهايشان غرق معرفت و محبت الهي است.

سپس جهان ديگري كه قابليت بقاء و ابديّت داشته باشد، برپا مي شود(22)، و صحنة گيتي با نور الهي روشن مي گردد(23)، و شيپور حيات به صدا در مي آيد(24) و همة انسانها (بلكه حيوانات نيز)(25) در يك لحظه، زنده مي شوند(26)، و سراسيمه و هراسان(27) همانند ملخها و پروانگاني كه در هوا منتشر مي شوند(28) با سرعت(29) به سوي محضر الهي روانه مي گردند(30) و همگي در صحنة عظيمي فراهم مي آيند(31) و غالباً مي پندارند كه توقفشان در عالم برزخ به اندازة يك ساعت يا يك روز و يا چند روز بوده است(32).
و در آن عالم، حقايق آشكار مي شود(33) و حكومت و سلطنت الهي، ظهور تام مي يابد(34) بطوري كه چنين هيبتي بر خلايق، سايه مي افكند كه هيچ كس را ياراي بلند سخن گفتن نيست(35) و هر كس به فكر سرنوشت خويش است و حتي فرزندان از پدر و مادر و خويشان از يكديگر فرار مي كنند و اساساً رشته نسبها و سببها مي گسلد(36) و در نتيجه دوستيها تبديل به دشمني ها مي گردد(37).

آنگاه دادگاه عدل الهي تشكيل مي شود و اعمال همة بندگان، حاضر مي گردد(38) و نامه هاي اعمال، توزيع مي شود(39). در اين دادگاه، فرشتگان و پيامبران خدا به عنوان شهود حضور دارند(40) حتي دست و پا و پوست بدنها گواهي مي دهد(41) و حساب همة مردم به دقت، رسيدگي و با ميزان الهي، سنجيده مي شود(42) و براساس عدل و قسط داوري مي گردد(43) و در اين هنگام، شفاعت كسي مقبول نمي گردد(44) مگر شفاعت كسي كه از طرف خداي متعال مأذون باشند و براساس معيارهاي مرضي خدا شفاعت كنند(45).
سپس حكم الهي اعلام شده(46). نيكوكاران و تبهكاران از يكديگر جدا مي شوند(47) و مؤمنان، روسفيد و شاد بسوي بهشت(48)، و كافران و منافقان روسياه و اندهگين به سوي دوزخ روانه مي گردند(49). بطوري كه از بهشتيان درخواست اندكي آب و خوراك مي كنند و پاسخ مي شنوند كه خداي متعال نعمتهاي بهشتي را بر شما حرام كرده است(50) و سرانجام به شيطان مي گويند: اين تو بودي كه موجب گمراهي ما شدي و ما را از راه صراط و مستقيم بدور كردي و به انحراف و تباهي كشاندي و بدينسان، چاره اي جز تن دادن به كيفر كفر و نافرماني خودشان نمي بينند و جاودانه در عذاب مي مانند.

 

نویسنده: محبوبه خواجوي

 

پی نوشت:

1ـ زلزال / 1، حجّ / 1، واقعه / 4، مزمّل / 14.
زلزال / 2، انشقاق / 4.
الحاقّه / 14، فجر / 21.
تكوير / 6، انفطار / 3.
كهف / 47، نحل / 88، طور / 10، تكوير / 2.
الحاقّه / 4، واقعه / 5.
مزمّل / 14.
معارج / 9، قارعه / 5.
طه / 105 ـ 107، مرسلات / 10.
10ـ كهف / 8، نبأ / 20.
11ـ القيامة / 8.
12ـ تكوير / 1.
13ـ تكوير / 2.
14ـ انفطار / 2.
15ـ القيامة / 9.
16ـ طور / 1، الحاقه / 16.
17ـ الرحمن / 37، الحاقه / 16، مزمل / 18، مرسلات / 9، نبأ / 19، انفطار / 1، انشقاق / 1.
18ـ انبياء / 104، تكوير / 11.
19ـ معارج / 8.
20ـ فرقان / 25، دخان / 10.
21ـ زمر / 68، الحاقه / 13، يس / 49.
22ـ نمل / 87 ـ 89.
23ـ ابراهيم / 48، زمر / 67، مريم / 38، ق / 22.
24ـ زمر / 69.
25ـ زمر / 68، كهف / 99، ق / 20، نازعات / 13 ـ 14، مدثر / 8، صافات / 19.
26ـ كهف / 47، نحل / 77، قمر / 50.
27ـ ق / 20.
28ـ قارعه / 4، قمر / 7.
29ـ ق / 44، معارج / 43.
30ـ يس / 51، مطففين / 30، القيامة / 12.
31ـ كهف / 99، تغابن / 9، نساء / 87، انعام / 12.
32ـ روم / 55، نازعات / 46، يونس / 45، اسراء / 52.
33ـ ابراهيم / 21، العاديات / 10، الطارق / 9، ق / 22، الحاقه / 18.
34ـ حج / 65، فرقان / 26، عافر / 16، انفطار / 19.
35ـ هود / 105، طه / 108، 111، نبأ / 38.
36ـ بقره / 166، مؤمنون / 101.
37ـ زخرف / 67.
38ـ انعام / 31، مريم / 39، يونس / 54.
39ـ آل عمران / 30، تكوير / 14، اسراء / 49.
40ـ زمر / 69، بقره / 143، آل عمران / 140.
41ـ نور / 24، يس / 65، فصلت / 20 ـ 21.
42ـ اعراف / 8، 9، انبياء / 47، مؤمنون / 102 ـ 103، قارعه / 6 ـ 8.
43ـ يونس / 54، 93، جاثيه / 17، نحل / 78، زمر / 69، 77.
44ـ بقره / 48 ـ 123، 254، مدثر / 48.
45ـ انبياء / 28، بقره / 255، يونس / 3، مريم / 87، طه / 109.
46ـ اعراف / 44.
47ـ انفال / 38، روم / 14 ـ 16 ـ 42 ـ 44.
48ـ زمر / 73، آلعمران / 107، مريم / 85.
49ـ زمر / 60 ـ 71، آل عمران / 106، انعام / 124.
50ـ اعراف / 50.

منابع:

1. آموزش عقايد؛ جلد اول، تأليف: آيتالله مصباح يزدي
2. زندگي جاويد يا حيات اخروي تأليف استاد مرتضي مطهري
3. معاد تأليف محسن قرائتي
4. آموزش عقايد؛ جلد دوم، تأليف: آيتالله مصباح يزدي
5. آموزش عقايد؛ جلد سوم، تأليف: آيتالله مصباح يزدي
6. معاد؛ تأليف: آيتا...دستغيب
7. معاد و جهان پس از مرگ تأليف استاد محقق ناصر مكارم شيرازي