دکتر محمد علی رضایی اصفهانی

زندگي‌ نامه علمي:

در 1/2/1341 شمسي در خانواده‌اي مذهبي در اصفهان متولد شد.
در سال 1361 وارد حوزه علميه اصفهان (مدرسه ذوالفقار) گرديد و تا دوره سطح عالي و يك سال خارج را در آن حوزه گذراند، در سال 1364 ازدواج نمود و در سال 1369 وارد حوزه علميه قم گرديد و به مدت ده سال در درس خارج اساتيدي همچون آيات عظام فاضل‌ لنكراني، مكارم شيرازي، معرفت، صالحي مازندراني و وحيد خراساني حاضر شد. و موفق به گذراندن پايان نامه سطح چهارم حوزه (دكتري فقه) شد و هم زمان سطح چهارم رشته تخصصي تفسير حوزه علميه قم و دكتري علوم قرآن و حديث واحد تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي را به پايان رسانید.

 

فعاليت‌هاي علمي:

1ـ عضويت در هيأت علمي جامعة المصطفي العالمية و تدريس تفسير و علوم قرآني در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها.

2ـ نگارش بيش از پنجاه كتاب و شصت مقاله كه برخي مقالات در همايش‌هاي ملي و بين‌المللي حايز رتبه برتر شده و بسياري در مجلات علمي داخل و خارج چاپ شده است.

3 ـ نگارش و انتشار نخستين ترجمه جمعي قرآن، با همكاري گروهي از اساتيد حوزه و دانشگاه در سال 1384 كه حاصل 10/000 ساعت كار علمي و 600 جلسه بحث جمعي بود و مورد استقبال قرآن پژوهان كشور قرار گرفت.

4ـ تأسيس نخستين انجمن علمي قرآن‌ پژوهي حوزه علميه قم با همكاري اساتيد حوزه و دانشگاه در سال 1382 ش.

5ـ اجراي برنامه‌هاي تلويزيوني (از جمله 114 برنامه سيماي سوره‌ها و تفسير سوره‌هاي لقمان، يوسف، حديد و... برنامه‌هاي راديويي (چهار سال تفسير تحت عنوان شميم رحمت) و پرسش‌ و پاسخ‌هاي قرآني راديو معارف (دو سال) و نيز برنامه تبيان راديو معارف در زمينه مباحث ميان‌رشته‌اي قرآن و علم كه ادامه دارد.

6ـ تأسيس نخستين مركز پژوهشي قرآني كشور كه با رعايت استانداردهاي لازم به ثبت وزارت علوم رسيد (سال 1383 ش) اين مركز تحت عنوان «مركز تحقيقات قرآن كريم المهدي» با همكاري 9 نفر از اساتيد حوزه و دانشگاه با دو گروه «قرآن و علم» و «قرآن و مستشرقين» تأسيس شد و تاكنون طي سه سال فعاليت بيش از 50 جلد كتاب و مجله منتشر كرده است و واحد تخصصي پاسخ به پرسش‌ها و شبهات قرآني آن براي اساتيد و دانشجويان و طلاب راه‌اندازي شده است و در سال 1387 به عنوان مركز برگزيده همايش اهل قلم معرفي شد.

7 ـ طرح مبحث «نظريه پردازي‌هاي علمي قرآن» و برگزاري نشست علمي در اين زمينه (1385) كه مي‌تواند زمينه‌ساز نهضت فكري در مباحث بين رشته‌اي قرآن و علم گردد و تحولي در مباني علوم تجربي، به ويژه علوم انساني ايجاد كند و به توليد علم جديد در راستاي سعادت بشر منتهي گردد.

8 ـ راه‌اندازي مجلات تخصصي «قرآن و علم» و «قرآن پژوهي خاورشناسان» از سال 1386 و عضويت در هيئت تحريريه این دو مجله كه در راستاي دفاع از قرآن در برابر تهاجم برخي مستشرقان به قرآن سامان يافت.
...