فاطمه علیها السلام در کلام الهی

قرآن مجید که کلام راستین خداست و در نهایت اتقان و درستی قرار دارد، بی هیچ شک و شائبه ای بازگوکننده حقایقی است که ذهن بشری از نیل به بسیاری از آنها عاجز و ناتوان است. فاطمه زهرا(علیها السلام) نیز حقیقتی بی مانند دارد که جز در سایه سار قرآن و کلام معصومان نمی توان بدان دست یافت. بدین لحاظ، در این مجال به بررسی برخی از آیات قرآن و بیان پاره ای از این حقایق می پردازیم.

 

1. خانه فاطمه(س) جلوه گاه نور هدایت الهی

قرآن کریم، خداوند را نور آسمان ها و زمین می خواند و تصریح می کند که او هر فردی را که بخواهد، به نور خویش هدایت می کند. در ادامه می فرماید: «این نور هدایت در خانه هایی است که خداوند اذن فرموده است رفعت بیابند؛ خانه هایی که نام خدا در آنها ذکر می شود و مردانی که تجارت و معامله، آنان را از یاد الهی غافل نمی کند و می ترسند از روزی که در آن، دل ها و چشم ها زیر و رو می شود، صبح و شام در آنها، تسبیح او می گویند».[1
هنگامی که پیامبر خدا(ص) آیات مذکور را تلاوت کرد، یکی از اطرافیان حضرت پرسید: یا رسول الله! این خانه ها کدام خانه هایند؟ فرمود: «خانه های انبیا». ابوبکر برخاست و گفت: یا رسول الله! آیا خانه فاطمه و علی از مصادیق این آیه است؟ پاسخ شنید: «آری، از برترین مصادیق آن است».[2]

 

2. مشکات الهی

قرآن برای تبیین و معرفی نورخداوند، مثالی ذکر می کند:
مَثَل نور خداوند، مَثَل چراغدانی است که درون آن، چراغی گذارده باشند.[3]
راوی می گوید: از امام(ع) دربارۀ این کلام الهی پرسیدم. فرمود: «آن چراغدان، فاطمه(س) است و آن چراغ، امام حسن(ع) و آن زجاجه (فانوس یا حباب شفاف)، امام حسین(ع) است».[4
این بیان، در حقیقت اشاره به جایگاه والا و متعالی فاطمه(س) و فرزندانش در عالم تکوین و هدایت بشر دارد.

 

3.  ستاره فروزان

امام(ع)، ذیل این آیه قرآن که می فرماید: ستاره ای درخشنده چون مروارید،[5] فرمود: «فاطمه(س) ستاره درخشان و فروزانی از میان جمله زنان عالم است».[6]

 

4. انسان بزرگ الهی

امام باقر(ع) درباره آیۀ «همانا آن از مسائل مهم است(و) هشدار و انذاری است برای همه انسان ها»[7] فرمود: «یعنی فاطمه».[8] واژه «کُبَر» جمع «کبری»  و تأنیث اکبر است. بنابراین، آیه مذکور چنین معنا می شود: فاطمه زهرا(س) یکی از بزرگان است.[9
در بیانی کوتاه می توان گفت: این تفسیر، عظمت معنوی آن بانوی بزرگوار اسلام را بازگو می کند که در اثر آراسته شدن وی به سجایا و کمالات الهی برایش حاصل گشته است.

 

5. دریای فضیلت

ذیل این آیه که می فرماید: «(خداوند) دو دریا را در کنار یکدیگر قرار داد؛ در حالی که با هم تماس دارند. در میان آن دو، برزخی است که یکی بر دیگری غلبه نمی کند»،[10] از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «علی و فاطمه، آن دو بحر عمیقی اند که هیچ یک را بر دیگری برتری نیست. بین آن دو، واسطه ا ی است که همان رسول خداست و محصول این بحر عمیق، لؤلؤ و مرجان است که آن دو، حسن و حسین هستند».[11]
ثعلبی در تفسیر خود، از سفیان ثوری نقل می کند: « )مرج البحرین یلتقیان( یعنی فاطمه و علی، و منظور از )یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان( حسن و حسین و مراد از )بینهما برزخ( رسول خداست».[12
ابوسعید خدری نیز آیات یاد شده را همین سان تبیین و تفسیر می کند.[13]

 

6. کوثر رسول الله(ص)

حضرت خدیجه برای پیامبر فرزند پسری به دنیا آورده بود که عبدالله نام گرفت، اما پس از مدتی از دنیا رفت. روزی از روزها، یکی از سران مشرکان به نام عاص بن وائل، پیامبر(ص) را هنگام خروج از مسجد الحرام ملاقات کرد و با وی به گفتگو پرداخت. گروهی از سران قریش که این گفتگو را دیده بودند، به محض ورود عاص بن وائل به مسجد از او پرسیدند: با چه کسی گفتگو می کردی؟ گفت: با آن «ابتر»[14] ! خداوند در حمایت از پیامبر خویش، سورۀ کوثر را نازل کرد و فرمود: « (ای پیامبر!) ما به تو کوثر (خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن و بدان که دشمن تو قطعاً بریده نسل و دم بریده خواهد بود».[15]
مفسران کلام الهی، «کوثر» را خیر و برکت بسیار معنا کرده و گفته اند: «مقصود از آن، فراوانی نسل و ذرّیه پیامبر است و این معنا از طریق فرزندان فاطمه(س) محقق شده است؛ به گونه ای که عدد ذرّیه او از شمارش خارج است و این روند تا روز قیامت تداوم دارد».[16]
بسیاری از بزرگان علمای شیعه، وجود مبارک فاطمه زهرا(س) را روشن ترین مصداقِ کوثر قلمداد کرده اند؛ زیرا شأن نزول آیه، بیانگر این است که بت پرستان مکه، پیامبر(ص) را متهم به مقطوع النسل بودن می کردند و قرآن ضمن نفی گفتار آنان، به پیامبر(ص) می فرماید: «ما به تو کوثر عطا کردیم» از این تعبیر چنین برداشت می شود که این خیر کثیر (کوثر)، همان فاطمه زهرا(س) است.[17]

 

7. شاخه ای از شجره الهی

خدای متعال کلمه طیبه را به شجره طیبه ای مانند می کند و  می فرماید: «آیا ندیدی که خداوند چه سان مَثَل زده؟ کلمه طیبه(سخن و ایمان پاک) همانند درختی پاک است که ریشه اش ثابت و شاخه اش در آسمان است».[18
یکی از یاران امام باقر(ع) نقل می کند: خدمت آن حضرت(ع) رسیدم و درباره آیه یادشده پرسیدم. حضرت پاسخ داد:
«آن درخت(شجره طیبه)، محمد مصطفی(ص) است. تنه آن درخت، امیرمؤمنان علی(ع)، میوه آن، امام حسن و امام حسین(ع)، شاخۀ اصلی آن فاطمه(س) است و شاخه های کوچک آن، ائمه اطهار از فرزندان فاطمه(س)، و برگ های این درخت، شیعیان و دوستداران ما اهل بیت اند»[19].

 

8. حقیقت شب قدر

امام صادق(ع) درباره آیاتِ نخستین سوره قدر[20] فرمود: «لیله(مقصود حقیقی از آن شب)، فاطمه است، و قدر، خداوند است. بنابر این هرکس فاطمه(س) را آن سان که حق معرفت اوست، بشناسد، شب قدر را درک کرده است و حقیقت این است که فاطمه(س) فاطمه نامیده شد، چون خلایق از شناختش ناتوان گشتند».[21]

 

9. فاطمه(س)، صراط مستقیم الهی

حداقل ده مرتبه در نمازهای شبانه روز، از خدای بزرگ می خواهیم که ما را به «صراط مستقیم» هدایت و راهنمایی کند. پیامبر عظیم الشأن اسلام در تفسیر صراط مستقیم می فرماید: «همانا خداوند، علی(ع)، و همسرش و فرزندانش را حجّت خویش بر خلق خود قرار داده است و آنها دروازه های علم در امّت من اند. هرکه به سوی آنان رهنمون شود، به صراط مستقیم هدایت گشته است».[22]

 

10. ایمان به فاطمه(س)، شرط هدایت

امام باقر(ع) در تفسیر آیه 136و137 سوره بقره می فرماید: «امنا بالله و ما انزل الینا»(، علی، حسن، حسین و فاطمه اراده گشته و این حکم، بر امامان پس از ایشان نیز جاری است» و نیز فرمود: فان آمنوا( یعنی: مردم) بمثل ما آمنتم به ( یعنی: به علی، فاطمه، حسن، حسین(ع) و ائمۀ پس از آنان) فقد اهتدوا و ان تولوا فانما هم فی شقاق.[23]

 

11. پذیرش توبه با توسل به فاطمه(س)

قرآن کریم می فرماید: وقتی حضرت آدم(ع) و همسرش حوا(س) به رغم نهی الهی، از میوه درخت ممنوعه تناول کردند، به سبب تخلف از دستور الهی از بهشت اخراج شدند و به زمین هبوط کردند. «سپس آدم(ع) از سوی پروردگارش کلماتی دریافت کرد (و با آن کلمات توبه کرد) و به درستی که خداوند، توبه پذیر و مهربان است».[24]
ابن عباس می گوید: از رسول خدا(ص) درباره کلماتی که حضرت آدم(ع) از پروردگار خویش دریافت کرد و با آن کلمات توبه کرد، پرسیدم. فرمود:
«از خدا خواست که به حقّ محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین(ع) توبه اش را بپذیرد. خداوند نیز پذیرفت».[25]

 

12. صالح درگاه الهی

قرآن کسانی را که فرمان بردار خدا و رسول وی اند، به هم نشینی با آنانی وعده می دهد که از نعمت های بی پایان و ابدی الهی بهره مندند.[26] انس بن مالک می گوید: یک روز صبح، پس از آنکه نماز صبح را با پیامبر(ص) به جای آوردیم، به آن حضرت عرض کردم: یا رسول الله! آیا این سخن خدای را برایمان تفسیر می کنی که می فرماید: «و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز) هم نشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده، از پیامبران و صدیقان و شهدا و صالحان، و آنها رفیقان خوبی اند».[27] فرمود: مقصود از «پیامبران» منم. منظور از «صدیقان» برادرم علی(ع) است. مقصود از «شهدا» عمویم حمزه است و مقصود از «صالحان» نیز دخترم فاطمه(س) و دو فرزندش (حسن و حسین(ع)) اند.[28]

 

13. مقرّب الهی و ناظر اعمال نیکان

خدای متعال در کتاب آسمانی خویش هنگام خبردادن از مواهب عظیم و نعمت های روح پرور بهشت برای نیکوکاران می فرماید: «نامه اعمال ابرار و نیکان در علّیین است و تو چه می دانی که علّیین چیست؟! نامه ای است رقم خورده و سرنوشتی است قطعی که مقرّبان(خاصّان و برگزیدگان درگاه الهی) شاهد آن اند».[29]
امام باقر(ع) در تفسیر این کلام الهی می فرماید: منظور از آن «مقربان» پیامبر خدا(ص)، علی، فاطمه، امام حسن و امام حسین(ع) است.[30
بنابراین فاطمه(س) یکی از مقربان و خاصان درگاه الهی است و شاهد و ناظر بر نامه اعمال نیکان در روز رستاخیز خواهد بود.

 

14. فاطمه(س)، مبرّا از هر ناپاکی

آیه تطهیر در خانه ام سلمه بر پیامبر(ص) فرستاده شد:«خداوند می خواهد که پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و شما را کاملاً پاک سازد»[31].
علّت نزول آن نیز چنین است که پیامبر خدا(ص) امیرمؤمنان علی، فاطمه، امام حسن و امام حسین(ع) را فراخواند. عبایی را  روی آنها کشید و وقتی هر پنج نفر زیر عبا قرار گرفتند، فرمود: «بارخدایا! اینان اهل بیت من اند. پس آلودگی و ناپاکی را از ایشان دور ساز و پاک و پاکیزه بگردانشان».[32]
زمخشری می نویسد: رسول خدا(ص) عبای پشمینه سیاه رنگی بر دوش داشت. وقتی امام حسن(ع) به محضرش شرفیاب شد، پیامبر(ص) وی را به زیر عبای خود فراخواند. پس از مدتی امام حسین(ع) آمد، او را نیز بدانجا فراخواند. پس از وی فاطمه(س) و سپس امیرمؤمنان(ع) آمد و به زیر عبای رسول الله(ص) رفتند. پس از آن، پیامبر(ص) فرمود: )انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت...(.[33]
ابو سعید خدری تصریح می کند: این آیه در شأن پیامبر خدا، علی، فاطمه، امام حسن و امام حسین(ع) نازل شده است.[34] امّ سلمه نیز بدین مطلب تصریح دارد.[35] ابن حجر هیثمی نیز اذعان می کند که اکثر مفسران بر این عقیده اند که آیه تطهیر در شأن علی، فاطمه و حسن و حسین(ع) نازل شده است.[36]

 

15. فاطمه(س)، بهترین الگو

خداوند به پیامبر خویش می فرماید: «خانواده ات را به نماز فرمان بده و بر آن پایدار باش».[37] در این زمینه می نویسند: از زمانی که این آیه نازل شد، پیامبر خدا پیوسته، هنگام نماز، بر در خانه علی(ع) و فاطمه(س) حاضر می شد و می فرمود: «خداوند، شما را رحمت کند؛ هنگام نماز است. به درستی جز این نیست که خداوند می خواهد پلیدی و ناپاکی را از شما اهل بیت دور کند[38]».[39]
پیامبر خدا(ص) با عبارات «خداوند می خواهد پلیدی را از شما اهل بیت دور کند»، به همگان فهماند که آیه تطهیر، در شأن اهل بیت است و علت دعوت به نماز، بی تفاوتی علی و فاطمه(ع) به عبادت نیست، بلکه از باب الگودهی به مسلمانان است و آن دو بزرگوار، مبرّا از هر قصور و تقصیری در اجرای دستورهای الهی اند. برخی از اصحاب در این رابطه نقل می کنند: پیامبر(ص) نُه ماه پی درپی این کار را انجام داد.[40]

 

16. پاداش بیکران برای فاطمه(س)

صادق آل محمد(ع) نقل می کند: رسول خدا(ص) وارد خانه فاطمه(س) شد؛ در حالی که فاطمه(س) لباس خشنی از پشم شتر بر تن داشت، با یک دست، آسیاب می کرد و با دست دیگر، کودکش را شیر می داد. با مشاهده این وضعیت، اشک از چشمان پیامبر(ص) سرازیر شد. فرمود: «دخترم! تلخی دنیا را در برابر شیرینی آخرت تحمل کن؛ زیرا خداوند این آیه را بر من نازل کرده است: به زودی پروردگارت آن قدر به تو عطا خواهد کرد که خشنود شوی[41]». [42]
 

17.  سربلند از امتحان الهی

عبدالله بن مسعود در تفسیر این آیه که می فرماید: «امروز آنها را به سبب صبر و استقامتشان پاداش بخشیدم؛ آنها پیروز و رستگارند»،[43] می گوید: یعنی امروز به سبب اینکه علی بن ابی طالب، فاطمه، حسن و حسین(ع) بر طاعت، گرسنگی، فقر، و امتحانات الهی در دنیا صبر پیشه کردند، بهشت را بدانان پاداش دادم و به درستی که آنها رستگار و سربلند از حساب و کتاب الهی هستند.[44]

 

18. اسوۀ ایثار و اخلاص

امام حسن و امام حسین(ع) در خردسالی بیمار شدند. رسول الله(ص) همراه جمعی از یاران خویش به عیادت آنها آمدند. سپس به علی(ع) فرمودند: ای اباالحسن! خوب است برای شفای دو فرزند خویش، نذری کنی. از این رو، علی(ع)، فاطمه(س) و فضه خادمه، هر سه نذر کردند که در صورت شفای این دو کودک، سه روز «روزه» بگیرند...
در پایان داستان ایثار و فداکاری اهل بیت(ع) آمده است که فرشته وحی الهی نازل شد و فرمود: ای محمد! خداوند با چنین خاندانی به تو تهنیت می گوید. سپس، سوره )هل اتی( را بر او خواند
. [45]
خداوند در این سوره، سه صفت آشکار و برجسته این خانواده را ـ که فاطمه(س) نیز یکی از آنان است ـ متذکر می شود که عبارت است از:

1. وفای به نذر: «به نذر خود وفا می کنند و از روزی که شرّ و عذابش گسترده است، بیمناک اند»؛[46]

2. ایثار: «و غذای خود را با اینکه به آن علاقه و نیاز دارند، به مسکین و یتیم و اسیر می دهند»؛[47]

3. اخلاص: «ما، شما را فقط به خاطر خدا اطعام می کنیم و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی خواهیم».[48]

 

19. برترین زن مسلمان

هنگامی که پیامبر(ص) با مسیحیان نجران درباره مسیحیت و نفی الوهیت حضرت عیسی(ع) گفتگو می کرد و آنان با وجود استدلال آن حضرت، سخن  او را نپذیرفتند، خداوند به پیامبر خویش دستور داد با آنها «مباهله» کند. آن حضرت در حالی برای مباهله حضور یافت که حسین(ع) را در آغوش داشت و دست حسن(ع) را گرفته بود و فاطمه(س) پشت سرش می آمد و علی(ع)  هم پشت سر فاطمه(س) قرار گرفته بود. پیامبر(ص) به اهل بیت خود فرمود: «وقتی دعا کردم، آمین بگویید».
اما اسقف نجران با دیدن آن چهره های پرجاذبه الهی گفت: اگر آنان از خدا بخواهند کوه را از جایش بَرکَند، می کَند. مباهله نکنید که هلاک می شویم و بر روی زمین یک نصرانی تا روز قیامت باقی نمی ماند.
بنابراین، آنان مباهله نکردند و خواستند بر دین خود باقی بمانند و در نهایت، با آن حضرت توافق کردند که جزیه بپردازند.[49]
این واقعه زمانی بود که خداوند فرمود: «هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز هم) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».[50
ابن عباس در تفسیر این آیه می گوید: منظور پیامبر(ص) از فرزندان ما، حسن و حسین(ع)، مقصود از زنان ما، فاطمه(س) و منظور از نفوس ما، شخص پیامبر(ص) و علی(ع) است.[51
ابوسعید خدری نیز می گوید: زمانی که این آیه نازل شد، رسول الله(ص)، علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) را فراخواند و فرمود: «بارخدایا! اینها اهل من اند».[52]
در واقع، تعبیر )ابنائنا(و )نسائنا( و )انفسنا( درباره این چهار معصوم، بیانگر برتری و فضیلت آنان بر سایرین است؛ زیرا پیامبر(ص) از میان همگان، فقط آن چهارنفر را برگزید.

 

20. محبت کوثر، مزد رسالت

خداوند خطاب به پیامبر خویش می فرماید: «بگو هیچ پاداشی از شما (بر رسالتم) درخواست نمی کنم، جز دوست داشتن نزدیکان را».
این آیه، مودت و محبت نسبت به نزدیکان پیامبر(ص) را به عنوان اجر و مزد رسالت پیغمبر(ص) معرفی می کند و آن را از امت مسلمان می خواهد. ابن عباس روایت می کند: وقتی این آیه نازل شد، به پیامبر(ص) عرض کردند: «یا رسول الله! آنانی که محبت و مودت آنها بر ما واجب شده است، چه کسانی اند؟» فرمود: «علی، فاطمه، حسن و حسین(ع)».

 

نویسنده: مرتضی حسینی شاه ترابی

 

پی نوشت ها:

[1] . )فی بیوت أَذِنَ اللّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یذْكَرَ فیهَا اسْمُهُ یسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ اْلآصالِ ...(نور/ 36 و 37.
[2] .  الكشف و البیان(تفسیر ثعلبی)، تحقیق: ابومحمد ابن عاشور، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چ1، 1422ق، ج7، ص 107.
[3] .  ) مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فیها مِصْباحٌ... ( نور/ 35.
[4] . مناقب الامام علی بن ابی طالب، ابن مغازلی، بیروت، دارالاضواء، چ3، 1424ق، ص 263، ح 361.
[5] . )كَأَنّها كَوْكَبٌ دُرِّی (. نور/ 35.
[6] . مناقب الامام علی بن ابی طالب، ص 263، ح361.
[7] . )إِنّها َلإِحْدَى الْكُبَرِ  نَذیرًا لِلْبَشَرِ (. مدثر/35و36.
[8] . تفسیر نورالثقلین، عبدعلی بن جمعه عروسی حویزی، تحقیق: سید هاشم رسولی محلاتی، قم، مؤسسه اسماعیلیان، چ4، 1412ق، ص458، ح22.
[9] . همان.
[10] . )مرج البحرین یلتقیان بینهما برزخ لا یبغیان(.الرحمن/ 19 و 20.
[11] . ینابیع الموده، سلیمان قندوزی، تحقیق: علاء الدین اعلمی، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چ1، 1418ق، ج1، ص 139.
[12] . الكشف و البیان، ج9، ص 182.
[13] . مناقب الامام علی بن ابی طالب، ص 277، ح390.
[14] . «مشركان مكه، پیامبر(ص) را پس از وفات پسرانش از روی طعنه «ابتر» صدا می زدند؛ چون فرزند پسری نداشت».
[15] . )انا اعطیناك الكوثر فصل لربك وانحر ان شانئك هو الابتر(. كوثر/ 1-3.
[16] . مجمع البیان فی تفسیر القرآن، فضل بن حسن طبرسی، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، 1415ق، ج10، ص 458- 460.
[17] . برگزیده تفسیر نمونه، احمدعلی بابایی، تهران، دارالكتب الاسلامیه، چ6، 1379ش، ج5، ص599-560.
[18] . )الم تر كیف ضرب الله مثلا كلمة طیبة كشجرة طیبة اصلها ثابت و فرعها فی السماء(. ابراهیم/ 24.
[19] . شواهد التنزیل،حاكم حسكانی، تحقیق: محمد باقر محمودی، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چ1، 1393ق،ج1، ص311.
[20] . )انا انزلناه فی لیله القدر(. قدر/ 1.
[21] . تفسیر فرات كوفی، تحقیق: محمد الكاظم، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1416ق، ص581 و 582، رقم 747؛ بحار الانوار، تحقیق: محمود دریاب، بیروت، دارالتعارف للمطبوعات، چ1، 1421ق، ج18، ص52.
[22] . شواهد التنزیل، ج1، ص58، ح89.
[23] . التفسیر للعیاشی،تحقیق: قسم الدراسات الاسلامیة مؤسسة البعثه؛ قم، بنیاد بعثت، چ1، 1421ق، ج1، ص 159، رقم 212/111.
[24] . )فتلقی ادم من ربه كلمات فتاب علیه انه هو التواب الرحیم(. بقره/ 37.
[25] . ینابیع الموده، ج1، ص 112؛ الطرائف، سید بن طاووس، قم، نشر خیام، چ 1371ق، ص112، ح166؛ الدر المنثور، جلال الدین سیوطی، بیروت، دارالفكر، 1414ق، ج1، ص19.
[26] . )و من یطع الله والرسول فاولئك مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئك رفیقا(. نساء/ 69.
[27] . همان.
[28] . بحار الانوار، ج10، ص 361.
[29] . )ان كتاب الابرار لفی علیین و ما ادریك ما علییون كتاب مرقوم یشهده المقربون(. مطففین/ 18-21.
[30] . بحار الانوار، ج10، ص 361.
[31] .احزاب/ 33.
[32] . ینابیع الموده، ج1، ص125.
[33] . الكشاف، تحقیق: عبدالرزاق المهدی، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چ2، 1421ق، ج1، ص396.
[34] .  الكشف و البیان، ج8، ص42؛ ینابیع الموده، ج1، ص127؛ شواهد التنزیل، ج2، ص25، ح661؛ ذخائر العقبی، مكتبة القدسی، 1356ق، ص24؛ فرائد السمطین، ابراهیم بن محمد جوینی، تحقیق: محمد باقر محمودی، بیروت، مؤسسة المحمودی للطباعه و النشر، چ1، 1400ق، ج2، ص10، ح356؛ جامع البیان عن تأویل آیات القرآن، محمد بن جریر طبری،تحقیق: صدقی جمیل العطار، بیروت، دارالفكر، 1415ق، ج22، ص9، ح21727.
[35] . مناقب الامام علی بن ابی طالب، ص254، حدیث 345؛  الاصابه فی تمییز الصحابه، ابن حجر عسقلانی، تحقیق: عادل احمد عبدالموجود، بیروت، دارالكتب العلمیه، چ1، 1415ق، ج8، ص265؛  اسد الغابه، بیروت، دارالفكر، چ1، 1419ق، ج6، ص225.
[36] .  الصواعق المحرقه، تحقیق، عبدالوهاب عبداللطیف، مكتبة القاهره، چ2، 1385ق، ص143.
[37] . )وامر اهلك بالصلاة و اصطبر علیها(. طه/ 132.
[38] . «الصلاة رحمكم الله )انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت(».
[39] .  شواهد التنزیل، ج1، ص381، ح526.
[40] .  الكشف و البیان؛ ج8، ص42.
[41] . )و لسوف یعطیك ربك فترضی(. ضحی/ 5.
[42] . مجمع البیان، ج10، ص382؛ الكشف و البیان، ج10، ص225؛ ، موفق؛ مقتل الحسین خوارزمی، ابن احمد مكی، تحقیق: محمد سماوی، قم، انوارالهدی، چ1، 1418ق، ج1، ص105،ح34.
[43] . )انی جزیتهم الیوم بما صبروا انهم هم الفائزون(. مؤمنون/ 111.
[44] . شواهد التنزیل، ج1، ص408، ح665.
[45] .  الكشاف، ج4، ص670و671؛  التفسیر للعیاشی، ج3، ص163- 165؛ الكشف و البیان، ج10، ص99- 101؛ مجمع البیان، ج10، ص209و210؛ شواهد التنزیل، ج2، ص300- 302، ح1042؛ تذكرة الخواص، ابن جوزی، بیروت، مؤسسه اهل البیت، 1401ق، ص281- 283؛ ینابیع الموده، ج1، ص108و 109.
[46] . )یوفون بالنذر و یخافون یوماً كان شرّه مستطیراً(. انسان/ 7.
[47] . )و یطعمون الطعام علی حبه مسكینا و یتیما و اسیرا(. انسان/ 8.
[48] . )انما نطعمكم لوجه الله لانرید منكم جزاءً و لا شكورا(. انسان/ 9.
[49] . ر.ک: الكشاف، ج1، ص396 و 397؛  الكشف و البیان، ج3، ص85 و 86.
[50] . )فمن حاجك فیه من بعد ما جاءك من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الكاذبین(. آل عمران/ 61.
[51] . مناقب الامام علی بن ابی طالب، ص264، ح362؛ شواهد التنزیل، ج1، ص142، ح194.
[52] . «اللهم هؤلاء اهلی»، ذخائر العقبی، احمد بن عبدالله طبری، ص 25.