نقش برجسته علی علیه السلام در تفسیر قرآن

گرچه تفسیر مدون و مستقلی به نام تفسیر علی علیه السلام وجود ندارد، اما مطالب تفسیری فراوان آن حضرت در لابلای کتب روائی و تفسیری از طریق شاگردان آن حضرت نقل شده و در دسترس است .

گروهی از صحابه و یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله چه در زمان حیات آن حضرت و چه پس از رحلت او در تفسیر قرآن از شهرت بسزائی برخوردار بودند از جمله امیر مؤمنان علی علیه السلام، عبدالله بن عباس، عبدالله بن مسعود، ابی بن کعب، زید بن ثابت، جابربن عبدالله انصاری و ... اما چنان که از شواهد تاریخی و کتب تفسیری به دست می‏آید، علی علیه السلام اعلم مردم پس از رسول گرامی اسلام به تفسیر قرآن و معارف اسلام بود و سنی و شیعه هر دو این معنی را در کتابهای تفسیری و تاریخی خود نقل کرده‏اند . چرا که آن حضرت در دامن پیامبر بزرگ شده و همیشه در کنار آن حضرت; هم در حضر و هم در سفر حاضر بود . او حتی در دوران تهجد و عبادت رسول خدا صلی الله علیه و آله در کوه حرا و نیز همراه او بود و از او جدا نمی‏شد.
در این مورد ابن ابی الحدید می‏گوید:
«در کتب صحاح روایت‏شده است که وقتی جبرئیل برای نخستین بار بر پیامبر نازل گردید، و او را به مقام رسالت مفتخر ساخت، علی علیه السلام در کنار پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بود» (1).

گرچه در حال حاضر کتاب مدونی به عنوان تفسیر از امیرمؤمنان علیه السلام به چشم نمی‏خورد، اما مطالب تفسیری علی علیه السلام در کتابهای حدیثی و لابلای روایات پراکنده است . چون اوضاع سیاسی و اجتماعی آن روز به نحوی نبود که هر کسی بتواند در گرداگرد وجود امام حلقه بزند و تفسیر قرآن را بیاموزد، بلکه عده خاصی از یاران آن حضرت سینه خود را سپر کرده و توانستند تفسیر قرآن را از مولی الموحدین مستقیما فراگرفته و به نسلهای بعد از خود انتقال دهند . آنهم به صورت نقل روایت که بعدها آرام آرام این کار توسعه یافت و روایت را با درایت درهم آمیختند و اخبار و احادیث تفسیری را به صورت مدون درآوردند .
یکی از فعالیتهای امام در دوران خلفا تربیت‏شاگرد بود چنانکه استاد پیشوائی می‏نویسند:
«یکی از فعالیتهای امیر مؤمنان در دوران خلفا; تفسیر قرآن و حل مشکلات بسیاری از آیات و تربیت‏شاگردانی مانند «عبدالله بن عباس‏» بود که بزرگترین مفسر اسلام، در میان اصحاب به شمار می‏رفت‏» (2)

 

اقوال علما در باره اعلمیت علی علیه السلام به تفسیر

محمد حسین ذهبی از ابن عباس نقل می‏کند: «چیزی از تفسیر یاد نگرفتم مگر از علی علیه السلام‏» (3) و همچنین از ابونعیم در «الحلیة‏» نقل می‏کند که علی علیه السلام فرمود: «به خدا آیه‏ای نازل نشده مگر این که می‏دانم کجا نازل شده، درباره چه چیزی نازل شده، و ... چون خداوند به من قلب و فکری اندیشمند و زبانی جویا عطا کرده است‏» .
و همچنین از ابن مسعود نقل شده که گفت: «قرآن براساس هفت‏حرف نازل شده، و هر حرفی هم ظاهری دارد و باطنی; و علی علیه السلام به ظاهر و باطن آن آگاه بود» (4).
از عطاء بن ابی رباح (یکی از بزرگان محدثان و فقهای اهل سنت) سؤال می‏کنند: آیا در میان اصحاب محمد صلی الله علیه و آله عالمتر از علی بوده است؟ در پاسخ می‏گوید: «نه، به خدا کسی را عالمتر از علی نمی‏شناختم‏» .

همچنین «سعید بن جبیر» (5) که خود یکی از مفسران بنام عصر تابعین و شیعی است، می‏گوید: «اذا ثبت لنا الشی‏ء عن علی علیه السلام لم نعدل عنه الی غیره‏» ; «وقتی مطلبی از علی علیه السلام برای ما ثابت می‏شد، از آن عدول نمی‏کردیم‏» (6).

همچنین مرحوم کلینی در باب «انه کان شریکه فی العلم‏» (علی، شریک علم رسول خدا بود) آورده است:
«... لم یعلم الله محمدا صلی الله علیه و آله علما الا و امره ان یعلمه علیا» .
«... خدا هیچ علمی را به پیامبر نیاموخت مگر این که او را فرمان داد تا آن علم را به علی علیه السلام بیاموزد» (7).
پس کسی که باب مدینه علم است و کلید علم پیامبر; قلم و بیان عاجز از وصف آن حضرت و علم او است لذا با اشاره مختصر به بیوگرافی اجمالی یکی از شاگردان ممتاز تفسیری آن حضرت یعنی ابن عباس، اکتفا می‏کنیم، تا عظمت استاد روشن شود .

 

ابن عباس کیست؟

عبدالله بن عباس پسر عموی پیامبر و از مفسران بنام صدر اسلام و ملازم و شاگرد درجه یک امیرمؤمنان علی علیه السلام بود که به این شاگردی همیشه افتخار می‏کرد و اظهار می‏داشت من هرچه دارم از امیرمؤمنان است و سنی و شیعه به تفسیر او معتقدند . او گرچه هنگام رحلت پیامبر نوجوانی دوازده یا سیزده ساله بیش نبود (8) ، ولی چون در مکتب علی علیه السلام بزرگ شده و علم آموخته بود، لذا یکی از مفسران بزرگ عالم اسلام بشمار می‏رود (9).
مفسر بزرگ شیعه مرحوم طبرسی درباره ابن عباس می‏نویسد:
«عبدالله بن عباس حبر (10) امت و ترجمان قرآن و وارث دو سوم علم پیامبر بود که پیامبر در حق او دعا کرد و فرمود: «خدایا او را از آگاهان به دین و قرآن قرار ده‏» . لذا روایات مربوط به تفسیر (نزدیک به نصف احادیث تفسیری) به او مستند است‏» (11).
ابن عباس در باره علم امیرمؤمنان علی علیه السلام می‏گوید:
«علی علیه السلام علم علما علمه رسول الله صلی الله علیه و آله و رسول الله علمه الله فعلم النبی من علم الله و علم علی من علم النبی و علمی من علم علی علیه السلام و ما علمی و علم اصحاب محمد صلی الله علیه و آله فی علم علی الا کقطرة فی سبعة ابحر» (12).
«علی علیه السلام علمی را آموخت که پیامبر آن را تعلیم داد و و پیامبر را خدا تعلیم داد; پس علم پیامبر از علم خدا و علم علی علیه السلام از علم پیامبر و علم من از علم علی علیه السلام است و علم من و علم اصحاب محمد صلی الله علیه و آله نزد علم علی علیه السلام مانند قطره‏ای از هفت دریا است‏» .

 

نویسنده: فرج ‏الله فرج ‏اللهی

پی‏نوشت ها:

1) استاد پیشوائی، مهدی، سیره پیشوایان، صفحه 29، به نقل از شرح نهج‏البلاغه ابن ابی الحدید، ج‏13، ص 208 .
2) سیره پیشوایان، ص 71 .
3) التفسیر والمفسرون، ج‏1، ص 290 .
4) همان، ج‏1، ص 89 و 90 - مجمع‏البیان، ج‏1، ص 7 .
5) به خاطر وفاداریش نسبت‏به امیر مؤمنان علی علیه السلام به دست‏حجاج شهید شد .
6) التفسیر والمفسرون، ج‏1، ص 90 .
7) اصول کافی، ج‏2، ص 14، حدیث 1، چ‏1392ه ق .
8) معجم رجال الحدیث، ج‏10، ص 229 .
9) دکتر سید محمد باقر حجتی، «تاریخ تفسیر و نحو» ، ص 27 - 30 .
10) حبر: عالم صالح (المنجد) .
11) مجمع البیان، ج‏1، ص 7 .
12) بحار، ج‏89، باب 8، ح 83، ص 105، چاپ جدید .

 

منابع: 

مجله درسهایی از مکتب اسلام، شماره 9