آداب استقامت ورزی در قرآن، سوره فصلت آیه 6

 آداب استقامت [سوره فصلت، آیه 6]

قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَاسْتَقيمُوا إِلَيْهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ وَ وَيْلٌ لِلْمُشْرِكينَ (6)

بگو: «من، بشرى چون شمايم، جز اينكه به من وحى مى‌شود كه خداى شما خدايى يگانه است. پس مستقيماً به سوى او بشتابيد و از او آمرزش بخواهيد. و واى بر مشركان.»(فولادوند)

جزئیات آیه 

1-تفسير الصافي (ذیل آیه 6 سوره فصلت)

قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى‏ إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لست ملكاً و لا جنيّاً لا يمكنكم التلقّي منه و لا أدعوكم الى ما ينبو عنه العقول و الاسماع و انما أدعوكم إلى التوحيد و الاستقامة في العمل فَاسْتَقِيمُوا في أفعالكم متوجّهين إِلَيْهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ‏  ممّا أنتم عليه وَ وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ من فرط جهالتهم و استخفافهم باللَّه.

 

2-تفسیر التبیان (ذیل آیه 6 سوره فصلت)

(فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ) أي استمروا على وجه واحد في الطاعة له و إخلاص العبادة له على ما تقتضيه الحكمة

 

3-تفسیر المیزان (ذیل آیه 6 سوره فصلت)

«فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ» أي فإذا لم يكن إلا إلها واحدا لا شريك له فاستووا إليه بتوحيده و نفي الشركاء عنه و استغفروه فيما صدر عنكم من الشرك و الذنوب.

 

4- ترجمه تفسیر المیزان (ذیل آیه 6 سوره فصلت)

" فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ"- يعنى حال كه به جز يك اله بى‏شريك وجود ندارد، پس به توحيد او قيام كنيد، و شركا را از او نفى نماييد و از او نسبت به شرك و گناهانى كه تاكنون مرتكب شده ‏ايد طلب مغفرت نماييد.

 

5-مجمع البيان‏ (ذیل آیه 6 سوره فصلت)

«فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ»
أي لا تميلوا عن سبيله و توجهوا إليه بالطاعة كما يقال استقم إلى منزلك أي لا تعدل عنه إلى غيره‏

 

6-ترجمه مجمع البيان‏ (ذیل آیه 6 سوره فصلت)

فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ: يعنى از راهش منحرف نشويد، و با عبادت واطاعت بسويش روى آوريد، همانطور كه گفته مي شود «استقم الى منزلك» يعنى از راه منزلت بسوى ديگرى رو گردان مشو.

 

7-تفسیر منهج الصادقین (ذیل آیه 6 سوره فصلت)

فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ پس استقامت نمائيد و راست بايستيد در توجه بسوى او يعنى بر توحيد و اخلاص طاعت يك جهت شويد و بجانب يمين و شمال كه طريق افراط و تفريط است التفات مى- نمائيد

 

8-تفسیر نور (ذیل آیه 6 سوره فصلت)

1- خداوند يكتا است، در راه او پايدارى كنيد. «إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ»
2- آينده را با پايدارى در راه توحيد، و گذشته را با استغفار و عذرخواهى از درگاه حقّ جبران كنيد. «فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ»

 

9-تفسیر اطیب البیان (ذیل آیه 6 سوره فصلت)

فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ پابرجا باشيد بر توحيد بجميع اقسام او.

وَ اسْتَغْفِرُوهُ پس از استقامت استغفار كنيد تا آمرزيده شويد و اگر استقامت‏ نكرديد انتظار مغفرت هم نداشته باشيد إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ نساء آيه 51.

 

10-تفسير مخزن العرفان (ذیل آیه 6 سوره فصلت)

فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ وَ وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ بتمام افراد بشر امر مي فرمايد كه در مقام توحيد استقامت و پايدارى بنمائيد و براى گناهان گذشته ‏تان از خداى تعالى طلب آمرزش كنيد و مشركين در چاه مذلت و خوارى خواهند واقع گرديد.
و در سوره هود آيه 14 خطاب برسول خود مي نمايد كه (فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ) یعنی در مقام اجراء كلمه توحيد استقامت نما و بر آنچه مأمور گرديده‏ اى ثابت قدم باش.
آيه اشاره به اينكه وقتى در اثر ايمان و تقوى نور وحدت در قلب شما تجلى نمود و خدا را به يگانگى شناختيد در طريق عبوديت و پرستش او استقامت پيدا نمائيد و در اجراء اوامر او بردبار باشيد و نفس اماره و شيطان شما را از طريق حق بسوى باطل نلغزاند و از راه برون نبرد و بخدا پناه ببريد و از او طلب يارى نمائيد.
آرى كوه‏هاى مشكلات در اثر متانت و استقامت هموار خواهد گرديد در عالم‏ شنيده نشده كسى حائز مقامى گرديده باشد مگر در اثر ثبات در عزم و استقامت در عمل فيروزى و مظفريت نصيب كسى مي گردد كه در مقام عمل و رو برو شدن با موانع با نفس و شيطان مجاهده نموده و با عزمى ثابت موانع را بر طرف گرداند و بقوت يقين در راه نوردى خود استوار گردد قوله تعالى «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» سوره عنكبوت آيه 69.